W dniu 21.09.2022 r. w Liceum Ogólnokształcącym nr XIX w Lublinie odbyły się prelekcje w ramach warsztatów „Poznajmy wodę!”, przygotowujące uczniów na część praktyczną warsztatów. Przedstawiono dwa tematy: „Saprobowość rzeki oraz kompozycja zbiorowisk peryfitonu określana na podstawie wybranych gatunków glonów” oraz „Co “piszczy” w osadzie czynnym?”. Zostały one opracowane na podstawie wskazówek i wytycznych opiekuna koła naukowego dr hab. inż. Grzegorza Łagód, prof. u. i zaprezentowane przez członków koła: Aleksandrę Kozłowską i inż. Agatę Bober. W ramach wstępu do prelekcji zostały również zaprezentowane ważniejsze informacje o Politechnice Lubelskiej, Wydziale Inżynierii Środowiska oraz KN Klubie Dyskusyjnym „For&Against”. Podczas prelekcji uczniowie mieli okazję rozwinąć swoją wiedzę w tematach:
- zanieczyszczenia wód, przyczyn, skutków, procesu eutrofizacji,
- procesów samooczyszczania, stref saprobowych, indeksu saprobowości,
- przemieszczania się wody w środowisku antropogenicznym – głównie wody opadowej zbieranej z powierzchni zlewni terenów zurbanizowanych odprowadzanych do odbiornika – rzeki.
- bioindykacji, bioindykatorów, zbiorowisk organizmów i ich struktury oraz możliwości ich wykorzystania w bioindykacji,
- osadu czynnego, złoża biologicznego, błony biologicznej,
- organizmów wchodzących w skład osadu czynnego i błony biologicznej.
Kolejnym etapem warsztatów było przeprowadzenie części praktycznej odbywającej się w Politechnice Lubelskiej, gdzie studenci z koła naukowego pod nadzorem i z pomocą wykładowców z Wydziału Inżynierii Środowiska – dr hab. Mariolą Chomczyńską, prof. u. dr Justyną Kujawską, dr hab. inż. Grzegorza Łagód, prof. u. zapoznali uczniów z pracą w laboratorium, metodami biologicznej i chemicznej analizy jakości wody. Uczniowie mogli sami wykonać próbki materiałów do badań z osadu czynnego, dokonać ich obserwacji pod mikroskopem oraz wykonać doświadczenia chemiczne odnoszące się od oceny parametrów wody – klasyczne badanie jej zasadowości i twardości a także porównanie wody z sieci wodociągowej, z wodą filtrowaną. Zaprezentowano także nowoczesne narzędzia analityczne do oceny jakości wody działające w oparciu o metody spektrofotometryczne, elektrochemiczne oraz luminescencyjne.
Kilkugodzinna praca uczniów przyniosła założone efekty. Efekty weryfikowane były za pomocą pytań sprawdzających przygotowanych w formie quizu multimedialnego. Uczniowie, którzy uzyskali największą liczbę punktów za trafne odpowiedzi otrzymali nagrody w postaci przedmiotów promujących Politechnikę Lubelską – kubków termicznych i zwykłych, pendriwów, notesów, długopisów itp. W celu realizacji warsztatów korzystano z materiałów zakupionych w ramach dofinansowania.
W dniu 15.11.2022 r. w Prywatnej Szkoły Podstawowej i Liceum im. Królowej Jadwigi w Lublinie odbyły się prelekcje w ramach warsztatów „Poznajmy wodę!”, przygotowujące uczniów na część praktyczną warsztatów. Przedstawiono tam w formie prezentacji multimedialnej temat:„Co “piszczy” w osadzie czynnym?”. Został on opracowany na podstawie wskazówek i wytycznych opiekuna koła naukowego dr hab. inż. Grzegorza Łagód, prof. u. i zaprezentowane przez członków koła: inż. Agatę Bober i Aleksandrę Kozłowską, Joannę Czerpak, Michała Staniszewskiego. W ramach wstępu do prelekcji zostały również zaprezentowane ważniejsze informacje o Politechnice Lubelskiej, Wydziale Inżynierii Środowiska oraz KN Klubie Dyskusyjnym „For&Against”. Podczas prelekcji uczniowie mieli okazję rozwinąć swoją wiedzę w tematach:
- bioindykacji, bioindykatorów, zbiorowisk organizmów i ich struktury oraz możliwości ich wykorzystania w bioindykacji,
- osadu czynnego, złoża biologicznego, błony biologicznej,
- organizmów wchodzących w skład osadu czynnego i błony biologicznej.
Kolejnym etapem warsztatów było przeprowadzenie części praktycznej, gdzie studenci z koła naukowego zapoznali uczniów z pracą w laboratorium, metodami biologicznej analizy jakości wody. Uczniowie mogli sami wykonać próbki materiałów do badań z osadu czynnego i dokonać ich obserwacji pod mikroskopem.
Kilkugodzinna praca uczniów przyniosła założone efekty. Efekty weryfikowane były za pomocą pytań sprawdzających przygotowanych w formie quizu multimedialnego. Uczniowie, którzy uzyskali największą liczbę punktów za trafne odpowiedzi otrzymali nagrody w postaci przedmiotów promujących Politechnikę Lubelską – kubków termicznych i zwykłych, pendriwów, notesów, długopisów itp. W celu realizacji warsztatów korzystano z materiałów zakupionych w ramach dofinansowania.
W dniu 08.12.2022 r. w Politechnice Lubelskiej, na Wydziale Inżynierii Środowiska w Lublinie odbyły się prelekcje w ramach warsztatów „Poznajmy wodę!”, przygotowujące uczniów na część praktyczną warsztatów. Przedstawiono tam temat w formie prezentacji multimedialnej: „Chemia sanitarna”. Zostały one opracowane na podstawie wskazówek i wytycznych opiekuna koła naukowego dr hab. inż. Grzegorza Łagód, prof. u., dr Justyny Kujawskiej, mgr Edyty Wojtaś i zaprezentowane przez członków koła: Joannę Czerpak, inż. Agatę Bober, Aleksandrę Kozłowską. W ramach wstępu do prelekcji zostały również zaprezentowane ważniejsze informacje o Politechnice Lubelskiej, Wydziale Inżynierii Środowiska oraz KN Klubie Dyskusyjnym „For&Against”. Podczas prelekcji uczniowie mieli okazję rozwinąć swoją wiedzę w tematach:
- twardość oraz zasadowość wody,
- metoda spektrometryczna,
- praca w laboratorium.
Kolejnym etapem warsztatów było przeprowadzenie części praktycznej odbywającej się w laboratorium chemicznym Politechniki Lubelskiej, gdzie studenci z koła naukowego pod nadzorem i z pomocą wykładowców z Wydziału Inżynierii Środowiska – prof. u. dr Justyną Kujawską, mgr Edytą Wojtaś zapoznali uczniów z pracą w laboratorium, metodami biologicznej i chemicznej analizy jakości wody. Uczniowie mogli sami wykonać doświadczenia chemiczne odnoszące się od oceny parametrów wody – klasyczne badanie jej zasadowości i twardości a także porównanie wody z sieci wodociągowej, z wodą z rzeki Bystrzycy. Zaprezentowano także nowoczesne narzędzia analityczne do oceny jakości wody działające w oparciu o metody spektrofotometryczne, elektrochemiczne oraz luminescencyjne.
Kilkugodzinna praca uczniów przyniosła założone efekty. Efekty weryfikowane były za pomocą pytań sprawdzających przygotowanych w formie quizu multimedialnego. Uczniowie, którzy uzyskali największą liczbę punktów za trafne odpowiedzi otrzymali nagrody w postaci przedmiotów promujących Politechnikę Lubelską – kubków termicznych i zwykłych, pendriwów, notesów, długopisów itp. W celu realizacji warsztatów korzystano z materiałów zakupionych w ramach dofinansowania.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17